Training Tips – Tapering week

Hi all!! Long time ago I talked about Tapering week in training. In a very general definition, Tapering means last days of training before an important contest. Basically, consists in decrease volume and number of sessions but taking care with some touches of high intesity, for maintain our fibers and muscles actives. To rest and assimilate all training of last months and to arrive as strong as possible to the competition.
The aim of this post is, first of all because im in Tapering for the Half IronMan of Arenales (next sunday) and, most important to talk of a part as important as training: Food in the crucial week.
Normally, triathletes burn loads of calories during trainings, and therefore we take food in awesome high quantities. Problem arrives when we decrease volume of trainings and we dont burn as much as usual, but our stomach still want to be feed!!
In that week, we have to be smart: Its not about have thousand million of dishes of pasta or potatoes. Of course we have to eat hydrates, but less than usual and increase our quantity of protein. We should have special attention with dinners. Salt could be increased, because it could help us with cramps in the contest.
The aim of this week is to prepare our body to perform as best as possible in the race, so don’t eat like a week with 18hours of training or we may arrive to the competition with more weight than we should.
Job is done, try to rest as much as possible and don’t eat million of hydrates. Also, don’t think you are not training enough and you will arrive “out of shape”. This is another common mistake in our mind before competition, but again…We are Ready!! Enjoy the race!! 🙂

arenales113

Hola! Hace tiempo hablé de la semana de Tapering. A gran escala,  consiste en rebajar volúmenes de entrenamiento, disminuir el tiempo/número de sesiones y meter ciertos toques de calidad en los entrenos, como la velocidad. Esto hará que nuestras fibras estén despiertas y podamos llegar a la prueba a tope. Además, con este Tapering buscamos descansar y asimilar todas las cargas que hemos metido estos meses y llegar a la cita en la mejor forma posible.
El objetivo de este post es, por una lado porque estoy en Tapering o “Puesta a Punto” para el medio IronMan de Arenales y, más importante, para hablar de la comida en este período.
Normalmente, los triatletas ingerimos comida como si se fuera acabar el mundo. Cuando nos toca bajar el tiempo de entrenamiento y quemamos menos calorías de lo habitual, necesitamos comer menos, pero el estómago va a la suya y nos pide lo mismo!!
Por eso, en esta semana hay que ser inteligentes: No comer hidratos como si fuera lo único que existe en el planeta. Está bien tomar pasta, arroz o patatas para comer pero no olvidemos tomar proteínas por la noche. No metamos “combustible” de más que no estamos quemando como habitualmente. Si no, llegaremos con más peso de la cuenta al día de la prueba y esa Puesta a Punto no habrá tenido tan buen efecto como podría.
El trabajo está hecho, hay que tratar de descansar lo máximo posible y no atiborrarse de hidratos de carbono. No pienses que no estás entrenando lo suficiente y llegarás fuera de forma a la prueba. Este es otro fallo común que deambula por nuestra cabeza en esta semana crucial y…otra vez…Estamos listos!! Disfruta de la prueba!! 🙂

Cheers,
DaNi JuaN

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