TrainingTips – Running in fasting state

Hi!! Some days ago, I rode an article advised by Octavio Pérez, recently second place in the Duatlon European Championship in his Age Group 35-40, at Horst, Netherlands. First of all, and with capital letters, CONGRATULATIONS! Its awesome how this brilliant trainer/athlete/speaker share energy. Again, well done!!
The aim of this post is about the running in fasting state and above all, how Kilian Jornet crossed Innominata with only a energy drink bottlepack…You can read the article here.
Moreover, it is a great article to make review about how works our energy systems.
In my opinion, training in fasting state is a good option if you have some factors well managed. Very general, not going deeper:

  • If you are not expert in that field, the beginning should be with short volume and low paces.
  • Don’t try to push a lot. You must think you are without food in your body around 8 hours.
  • Make a nice warm up. Your body is still awake, so increase the temperature with some movements or stretching (soft).
  • If you practice triathlon, a good choice could be swimming. It is the most technical sport of three, and we are not as tired as in the afternoon.
  • Follow your improvements, register your sensations and increase your level.
  • Etc.

And above all, enjoy the shower and the breakfast. Maybe you never appreciated these two components as after a good training 🙂

Hola! Hace algunos días leí un artículo que recomendó Octavio Pérez, flamante subcampeón en su grupo de edad elDuatlon European Championship celebrado en Horst, Holanda. Primero de todo, FELICITARLO con mayúsculas. Impresionante como este brillante entrenador/atleta/speaker comparte energía y optimismo. Una vez más, felicidades!!
El objetivo de este post es el de correr en ayunas, pero sobre todo, como Kilian Jornetcruzó la Innominata con solo un bidón de sales. Podéis leer el artículo here.
Además, hace una revisión a los sistemas energéticos de los que tira el cuerpo, os gustará.
En mi opinión, entrenar en ayunas está genial. Voy a nombrar algunas pautas muy muy generales.

  • Si no eres experto en este área, empieza con entrenos cortos y con ritmos bajos.
  • No aprietes demasiado. Tienes que ser consciente que llevas unas 8 horas sin comer.
  • Calienta. Tu cuerpo sigue durmiendo. Haz movilidad articular y estira suave.
  • Si practicas triatlón y puedes, te propongo el natación a primera hora. Es el que requiere una mayor técnica y concentración, y es a esta hora cuando mejor estamos.
  • Sigue tus progresos, anota tus sensaciones y aumenta tu nivel paulatinamente.
  • Etc.

Y sobre todo, disfruta de la ducha y del desayuno de después. Quizás nunca apreciastes ambos como lo harás después de un entrenamiento en estas condiciones =)

Cheers,
DaNi JuaN

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